Penguin Falling Asleep

Wednesday 1 January 2014

2014: Tahun perubahan?



2013 sudah berlalu. Mudah-mudahan dengan datangnya tahun 2014 ini bakal menjadi pembakar semangat kita untuk menjadi manusia yang bukan sahaja produktif dari segi duniawi, tetapi juga menjadi "booster" kepada diri dan hati kita untuk berubah menjadi hamba-Nya yang lebih taat, istiqomah malah proaktif menegakkan agama-Nya tidak kira "sesibuk" mana pun kita dengan urusan duniawi.

Tahun 2013 telah mengajar aku berjuta macam pengalaman dan pengajaran, telah banyak peluh keringat yang menitik, beribu tinta pena telah dihabiskan, beratus-ratus malah beribu duit yang telah terguna, berbillion-billion joule tenaga telah dikerahkan dan tidak kurang juga telah banyak air mata yang mengalir pada 2013. Tetapi untuk apa? Adakah semua itu terguna semata-mata memenuhi keperluan manusiawi diriku sahaja? Ataukah telah ku gunakan untuk mencari redha-Nya? Kalau ya, benarkah diriku telah ikhlas semata-mata kerna-Nya?

Beribu macam soalan berligar di minda. Antaranya ialah patutkah malam ini ku jadikan alasan untuk bersuka ria seperti mana insan lain yang masih tertipu dengan dunia? Ataukah malam inilah waktunya untuk aku bermuhasabah setelah apa yang ku lalui selama 365 hari pada tahun sebelumnya? Pastinya pilihan pertamaku bukan merupakan pilihan yang baik, malah sepatutnya tidak ada dalam senarai pilihan.

2014, walaupun ia merupakan tahun baru bukanlah menurut kalendar hijriah, apalah salahnya untuk kita mengambilnya sebagai "driving force" untuk kita melakukan perubahan? Cuma, jangan lupa untuk pertanyakan diri kita tentang kata-kata Saidina Ali ra. :

“Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celaka lah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam” –Saidina Ali-

Pastinya pada tahun sebelumnya kita telah menanam azam untuk melakukan perubahan, namun periksalah kembali, adakah ia telah terpenuhi? Ataukah ia bakal menjadi memori bahawa "Aku pernah berazam untuk..." namun tiada langsung tindakan untuk melakukan perubahan?

Sekali lagi, beribu malah berjuta persoalan yang perlu kita pertanyakan kepada diri kita, hati kita, adakah kita telah melakukan yang terbaik untuk diri kita, keluarga kita, amanah-amanah kita, profesi kita, malah yang lebih penting tugas kita sebagai hamba-Nya? Soalan-soalan ini perlu kita pertanyakan pada diri kita agar kita lebih sedar dimana kita berpijak; tepi jurang neraka atau tepi pagar syurga?

Well, siapa tahu rupanya Mujahid Pingu ialah seorang yang agak melankolik. Moga apa yang tertaip dapat membantu mengintrospeksi diri agar dapat menjadi insan yang lebih baik malah mampu menyebarkan kebaikan dimuka bumi ini.


Salam tahun baru dariku, Mujahid Pingu <(")v

No comments:

Post a Comment