Penguin Falling Asleep

Wednesday 8 January 2014

Kecenderungan Hati?


“لَا إِلٰهَ إِلَّا الله”

Apakah yang kita faham dengan kalimah di atas? Secara spesifiknya perkataan “Ilah”. Pastinya ramai di antara kita menterjemahkannya kepada “Tiada Tuhan Melainkan Allah”. Ya, tidak salah. Cuma kurang tepat. Apakah sebenarnya maksud “Ilah”? Makna ilah yang sebenarnya dapat kita fahami dari kata akar yang membentuknya. Ilah terbentuk dari kata kerja aliha. Dalam bahasa Arab alihahu bererti:

1.Merasa tenteram kepadanya sehingga ia asyik dengannya dan engan meninggalkannya
2.Berlindung dengannya kerana kagum kepada kekuatan, kehebatan dan kekuasaanya.
3.Rindu kepadanya kerana keberadaanya memberikan rasa tenteram dan aman sehingga ia berusaha untuk selalu dekat denganya.
4.Sangat mencintainya dengan hati yang tulus kerana tiga hal di atas. Apabila keempat-empat perkara ini diketahui, dirasakan dan diyakini maka ia akan:
5.Menyembahnya dan siap mengorbankan apa sahaja kerananya demi cinta yang mententeramkan, melindungi dan selalu ia rindukan. 

Pendek kata, “Ilah” bermaksud kecenderungan hati.


* * * * * * *

Saban hari, pasti kita sudah bertemu dengan pelbagai jenis ragam manusia di atas muka bumi ini. Setiap di antara mereka mempunyai minat atau kesukaam mereka yang tersendiri. Ada yang suka melayan musik; pop, rock, metal, rap, RnB, jazz, balada etc yang datang dari pelbagai sudut muka bumi; Barat, Jepun, Korea etc. Ada pula yang suka menonton drama bersiri television dari yang tempatan (Playboy itu suami aku, Ariana Rose etc) hinggalah drama antarabangsa (The Walking Dead, Games of Throne, Big Bang Theory etc) termasuk jugalah drama bersiri dari Korea, Jepun dan sebagainya. Ada pula yang minat bermain permainan video (DotA, Call of Duty, Grand Theft Auto etc). Tidak kurang juga mereka yang banyak melayan cerita panggung wayang (Iron Man, The Hobbits, LoTR, Harry Potter, X-Men etc). 

Selain daripada itu, ada juga mereka yang menjadikan seseorang personaliti atau artis sebagai orang yang mereka minati dan menjadikan mereka sebagai ikutan atau dalam bahasa mudahnya idola. Laman sosial seperti Twitter, Facebook, Instagram, WeChat, Whatsapp!, Youtube etc juga sudah menjadi trend kebanyakan manusia di masa kini. Semua ini pasti kita dapat lihat pada diri orang terdekat kita; rakan sebaya/sebilik/sekelas/setempat kerja, keluarga bahkan diri kita sendiri. Persoalannya, apa pula kaitannya dengan tajuk yang ingin dibicarakan pada kali ini?


* * * * * * *

Suka saya memberikan sebuah analogi berkenaan sebuah cerita. Bayangkan anda berada di dalam sebuah kelas, seorang guru bertanya kepada semua murid-muridnya, "Murid-murid, apakah jawapan bagi lima campur tiga?". Dengan penuh keyakinan anda tahu jawapannya. Di dalam hati anda terdetik jawapan "Lapan". Namun pada kemudiannya semua murid-murid menjawab, "Tujuh cikgu!" dengan penuh semangat. Anda terkesima. Bahkan guru tersebut mengiyakan jawapan tersebut. Kini anda menjadi pelik. Kenapa?! Anda terasa ingin memberontak namun anda juga tidak terlepas daripada perasaan ingin menjawab dengan jawapan "tujuh". Kenapa? Sebab semua orang menjawab dengan jawapan tersebut dan anda tidak ingin diasingkan apatah lagi dipandang pelik dengan jawapan "lapan". Persoalan timbul semula, apa pula kaitannya dengan tajuk yang ingin dibicarakan pada kali ini?

Kenapa saya memberikan analogi di atas? Secara mudahnya saya ingin memberikan anda gambaran terhadap keadaan masyarakat kita sekarang. Trend-trend yang muncul tidak kisah datang daripada timur, barat, utara mahupun selatan bumi ini pasti terdetik di hati kita untuk berbuat yang sama. Apabila semua orang ada Facebook, kita mula terasa untuk mempunyainya. Apabila ramai orang membuat video "Harlem Shake", kita pun terasa ingin buat juga. Apabila semua orang buat video "Gwiyomi", kita pun terasa ingin melakukan perkara yang sama. Apabila semua orang memakai gajet-gajet canggih, kita juga tidak terlepas untuk memilikinya. Semua ini kita lakukan tanpa berfikir secara rasional mahupun logikal adakah apa yang kita ikuti mampu membawa faedah kepada kita, ataukah hanya memberi mudarat semata-mata.

"Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)" [Al-An'am 6:116]

Kebanyakan kesukaan tersebut hampir tidak ada memberi manfaat kepada kita. Membuang masa, duit, tenaga, pemikiran, potensi dan daya upaya kita yang sepatutnya boleh dimanfaatkan untuk benda yang lebih besar. Padahal kita adalah orang Islam, padahal kita adalah hamba Allah SWT, Pencipta Semesta Alam, padahal kita adalah umat Nabi Muhammad SAW. Bukankah sepatutnya semua itu kita sumbangkan untum agama Islam? Dahulunya Islam amat terkenal dengan tokoh-tokohnya; Al-Khawarizmi, Al-Jabrun, Ibnu Sina (Avicenna), Ibnu Batutta etc atas sumbangan mereka terhadap dunia. Namun sayangnya umat Islam sekarang hampir tidak menyumbang langsung terhadap kemajuan dunia bahkan umat Islamlah umat yang paling ditindas, ditakuti, dipulaukan, di boikot bahkan dihinakan! Apalah erti doa yang selalu kita lafazkan selepas solat kita jika tiada langsung erti kita menganuti agama Islam? Hendak menjaga perintah Allah pun tidak mampu, apatah lagi yang Allah larang, terlalu asyik berfikir untuk memuaskan hawa nafsu semata.

"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka"." [Al-Baqarah 2:201]

Setelah mengetahui keburukan bagi apa yang kita perbuat itu, namun masih juga terasa berat untuk melepaskannya. Apakah sebabnya? Pastinya disebabkan ia sudah menjadi sebuah kecenderungan dalam hati kita. Buktinya, ada di antara kita yang pasti merasa tidak keruan apabila tidak melakukan perkara yang disukainya tersebut. Ada juga yang menjadikan "melepas tekanan" sebagai alasan kukuh untuk terus-menerus secara istiqomah melakukan perkara-perkara lagho. Pendek kata, mencari ketenangan katanya. Beberapa persoalan baru kini muncul; bukankah syarat untuk menjadi seorang Islam ialah mengucapkan dua kalimah syahadah dan juga memenuhi syarat-syarat yang kita ucapkan? Bagaimana pula kita boleh mempunyai banyak kecenderungan hati sedangkan sepatutnya hanya Allah lah yang menjadi "Ilah" kita? Dan bukankah ketenangan itu hanya datang daripada Allah?

"Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal)." [Al-Baqarah 2:165]

"(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." [Ar-Ra'du 13:28] 

Jadi, apakah konklusinya? Mudah sahaja. Ayuh kita selami beberapa ayat al-Quran:

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga). Katakanlah: "Inginkah aku kabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?." Untuk orang-orang yang bertakwa (kepada Allah), pada sisi Tuhan mereka ada surga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai; mereka kekal didalamnya. Dan (mereka dikaruniai) isteri-isteri yang disucikan serta keridhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya. (Yaitu) orang-orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari siksa neraka,". (yaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur." [Ali-Imran 3:14-17]

No comments:

Post a Comment